Erfgoedles: VRIJ SPEL MET DE WIND

Een realisatie van het Hertboommolenmuseum met steun van de Provincie Vlaams-Brabant

De bedoeling van deze erfgoedles rond molens is om enerzijds een duiding te geven waarom een dergelijke monumenten of voorwerpen die ermee te maken hebben, moeten bewaard blijven en wat ze over de geschiedenis te vertellen hebben. Anderzijds kan de les ook drempelverlagend werken bij het museumbezoek en aan de hand van vragen in quiz vorm een andere blik op de gepresenteerde objecten werpen.

Webles

Klik hier om de Web Les te starten!

Samen met de 11-jarige molenknecht Emiel lopen de leerlingen door de virtuele molen. Ze komen te weten welke types molens er bestaan en er komen vragen aan bod zoals: Hoe werkt een molen? Waarom waren molens vroeger belangrijk? Wie werkte er op de molen?
De leerlingen krijgen eerst uitleg over het buitenwerk van de molen en leren dat de wieken kunnen praten. Dan gaan ze naar binnen en maken ze kennis met het ingewikkelde raderwerk en uiteindelijk malen ze het graan.
De molenaarsknecht vertelt over jongens zoals hijzelf van een jaar of elf die als luijongen op de molens werkten. Er wordt vanzelfsprekend ook aandacht geschonken aan de historische achtergrond van de Hertboomwindmolen en aan de windmolens in de Provincie Vlaams-Brabant in het algemeen.

De volledige module neemt ongeveer een lesuur (50 minuten) in beslag en is daardoor ook uiterst geschikt om in klas verband aan bod te laten komen.

Excursieles

Printblad voor leerlingen
Printblad voor leerkrachten

Idealiter bereiden scholen een bezoekje aan de molen en het museum voor door middel van de webles. Eenmaal ter plaatse wordt er meer aandacht besteed aan de beleving van ‘een bezoek aan een museum en een monument’. Hoe ga je om met tentoongestelde objecten, hoe wordt informatie over de museumobjecten verstrekt, waarom is het belangrijk om deze sporen uit het verleden te bewaren?

De leerlingen kunnen de excursiebladen rechtstreeks uitprinten om mee te nemen bij hun bezoek. In het museum worden ze opgevangen door een medewerker die hen eerst het parcours binnen laat afleggen. De museumopbouw is interactief opgevat. Men kan er allerlei werktuigen activeren (auditief en visueel), men kan er aan de lijve ondervinden dat een molen windkracht nodig heeft om te kunnen malen en men ontdekt er dat windmolens doorheen de geschiedenis dankbare iconen waren voor beeldvorming allerhande. Dit alles via een futuristische vormgeving die verwijst naar de moderniteit van de jaren ’60 van de vorige eeuw en ondersteund door technische snufjes.

Daarna kunnen de leerlingen onder begeleiding van een gediplomeerd molenaar de molen zelf beklimmen en bij voldoende windkracht de molen in werking zien. 

Indien er nog tijd rest kunnen de kinderen buiten het ‘Zeppos Zoekspel’ spelen. Kapitein Zeppos moet een mysterie oplossen en krijgt hierbij assistentie van de leerlingen. De zoek- en puzzelopdrachten leiden hen naar alle uithoeken van de site en het museum.